Jak pracujemy w przedszkolu promującym zdrowie

1. Myślimy pozytywnie o zadaniu, które nas czeka

1. Myślimy pozytywnie o zadaniu, które nas czeka

2. Szukamy przyjaciół, którzy będą nas wspierać i pracować razem z nami.

2. Szukamy przyjaciół, którzy będą nas wspierać i pracować razem z nami

3. Nie próbuj osiągnąć zbyt wiele na raz. Stosuj metodę „małych kroków”

3. Nie próbuj osiągnąć zbyt wiele na raz. Stosuj metodę „małych kroków”

4. Masz prawo do błędów „Tylko ten się nie myli – kto nic nie robi”

4. Masz prawo do błędów „Tylko ten się nie myli – kto nic nie robi”

1. Myślimy pozytywnie o zadaniu, które nas czeka

5. W każdym działaniu są wzloty i upadki

6. Pytamy innych o zdanie.

6. Pytamy innych o zdanie

7. Określamy „ punkt wyjścia” oraz cel, który chcemy osiągnąć

7. Określamy „ punkt wyjścia” oraz cel, który chcemy osiągnąć

8. Staramy się pracować razem – słuchamy propozycji innych.

8. Staramy się pracować razem – słuchamy propozycji innych

9. Słuchamy innych ( współpracowników, dzieci, rodziców….)

9. Słuchamy innych ( współpracowników, dzieci, rodziców….)

10. Staramy się być elastyczni.

10. Staramy się być elastyczni

11. Osiągaj cel we własnym tempie.

11. Osiągaj cel we własnym tempie

12. Do celu można dojść różnymi drogami

12. Do celu można dojść różnymi drogami

13. Dostrzegamy efekty swoich działań

13. Dostrzegamy efekty swoich działań

14. Staramy się świętować wszystkie, nawet drobne sukcesy.

14. Staramy się świętować wszystkie, nawet drobne sukcesy

PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE

to siedlisko, miejsce, w którym żyje, pracuje, uczy się, bawi wiele ludzi oraz obowiązują w nim specyficzne normy, prawa i obowiązki, w którym społeczność przedszkolna – dzieci, pracownicy, rodzice:

PODEJMUJĄ WSPÓLNE DZIAŁANIA W CELU POPRAWY SWEGO ZDROWIA I SAMOPOCZUCIA POPRZEZ:

  • Zmianę zachowań   zdrowotnych,
  • Tworzenie zdrowego  środowiska fizycznego  i społecznego. 

UCZĄ SIĘ JAK ZDROWIEJ I LEPIEJ ŻYĆ PRZEZ:

  • Edukację zdrowowtną,
  • Rozwój osobisty, społeczny i zawodowy.

ZACHĘCAJĄ INNYCH W SWYM OTOCZENIU, ZWŁASZCZA RODZICÓW  DO PODOBNYCH DZIAŁAŃ POPRZEZ:

  • Otwartość i dialog,
  • Partnerstwo,
  • Współdziałanie.

Metody stosowane w Przedszkolu Promującym Zdrowie

  • Podejście siedliskowe

Przedszkole jest siedliskiej, a równocześnie częścią szerokiego systemu w danej populacji, w której istnieje wiele innych siedlisk (rodziny, zakłady pracy, urzędy, inne szkoły). Działania w zakresie promocji zdrowia podejmowane przez przedszkole, powinny być wspierane przez równoczesne działania w innych siedliskach.

  • Podejście „ukierunkowane na ludzi”- od ludzi do problemu

(społeczność przedszkolna) sami identyfikują własne problemy, wybierają te, które są dla nich ważne i podejmują działania w celu ich rozwiązania. Osoby z zewnątrz wspierają te działania, lecz nie narzucają swoich programów i pomysłów.

  • Zmodyfikowane uczestnictwo społeczności przedszkolnej

W tworzeniu Przedszkola Promującego Zdrowie uczestniczą dobrowolnie członkowie społeczności przedszkolnej (choć nie zawsze jest 100% zwolenników tych działań). Wszyscy są pytani o zdanie, informowani o wynikach, decyzjach, zapraszani do współpracy. Wsparcie z zewnątrz polega na dostarczaniu informacji, materiałów, doradztwie, kształceniu itd.

  • Dialog

Przedszkole Promujące Zdrowie to miejsce dialogu między różnymi grupami społeczności przedszkolnej. Dialog tu rozumiany jako sposób komunikacji, w którym podmioty dążą do wzajemnego zrozumienia się, współdziałania, wiary  w drugiego człowieka, w jego potencjał zdrowotny (intelektualny, psychiczny, społeczny i duchowy).