Rozdział I
Postanowienia wstępne.
- Statut Przedszkola Publicznego Nr 32 w Tarnowie opracowany został na podstawie:
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe /tekst jednolity: U. z 2021r., poz. 1082 ze zmianami/;
- Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty /tekst jednolity: Dz. U. z 2021r. poz. 1915 ze zmianami/;
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe /tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r. poz. 60 ze zmianami/;
- Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela /tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r., poz. 1762 ze zmianami./;
- Rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach /tekst jednolity: U. z 2020r. poz. 1280 ze zmianami/;
- Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ z dnia 20 listopada 1989 r. / Dz. U. z 1991 r. Nr 120 , poz. 526 ze zmianami/;
- Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:
- Przedszkolu – należy rozumieć przez to: Przedszkole Publiczne Nr 32 w Tarnowie;
- Ustawie – należy rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe;
- Dyrektorze – należy rozumieć Dyrektora Przedszkola Publicznego Nr 32 w Tarnowie;
- Rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem.
- Specjalistach – należy rozumieć psychologa, pedagoga specjalnego, logopedę, terapeutę pedagogicznego zatrudnionego w Przedszkolu Publicznym Nr 32 w Tarnowie;
Rozdział II
Nazwa i rodzaj przedszkola
- Przedszkole Publiczne Nr 32 w Tarnowie mieści się przy ulicy Długiej 23A i jest przedszkolem publicznym.
- Przedszkole Publiczne Nr 32 zostało powołane na podstawie Orzeczenia Organizacyjnego z dnia 17 stycznia 1989r. Nr OW.IV-5090 a/1/89 przez Urząd Wojewódzki, Kuratorium Oświaty i Wychowania w Tarnowie / ze zmianami/.
- Organem prowadzącym Przedszkole jest Gmina Miasta Tarnowa. Siedzibą Gminy Miasta Tarnowa jest budynek przy ulicy Mickiewicza 2 w Tarnowie.
- Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje: Małopolski Kurator Oświaty z siedzibą w Krakowie – Delegatura w Tarnowie przy ulicy Al. Solidarności 5-9.
- Pełna nazwa Przedszkola brzmi:
Przedszkole Publiczne Nr 32 w Tarnowie
- Długa 23 A
email: dyrpp32@umt.tarnow.pl
- W Przedszkolu używane są podłużne pieczęcie o treści:
- Dyrektor:
PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 32
33- 100 TARNÓW, ul. Długa 23A
NIP 873-13-89-784 REGON 85041740
tel. (014) 655 94 04 Centr.
- Główna Księgowa :
PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 32
33- 100 TARNÓW, ul. Długa 23A
NIP 873-13-89-784 REGON 85041740
tel. (014) 655 94 39 Księgowość
- Starszy Intendent :
PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 32
33- 100 TARNÓW, ul. Długa 23A
NIP 873-13-89-784
tel. (014) 655 94 04 Centr.
- Przedszkole posiada hymn przedszkolny.
- Przedszkole może ubiegać się o nadanie imienia na wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców za zgodą organu prowadzącego.
Rozdział III
Cele i zadania przedszkola.
§ 1
- Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, a także wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych między innymi poprzez:
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
- tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
- wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
- zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
- wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
- wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
- tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
- przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
- tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
- Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
- współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
- kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
- systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
- systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
- Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa;
- Przedszkole prowadzi bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie 5 godzin dziennie.
- Przedszkole realizuje zadania z uwzględnieniem indywidualnego rozwoju dziecka w trosce o szeroko pojęte zdrowie poprzez:
- rozpoznawanie jego potrzeb i możliwości psychofizycznych oraz stymulowanie wszechstronnego rozwoju;
- wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do samodzielnego życia w społeczeństwie;
- pełnienie funkcji doradczo-wspierającej działania wychowawcze, a to;
- pomoc w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
- informowanie na bieżąco o postępach dziecka,
- uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunków i zakresów zadań realizowanych w przedszkolu; organizowanie różnych form współpracy,
- szerzenie kultury pedagogicznej wśród rodziców,
- poznawanie otoczenia rodzinnego, społecznego, kulturowego, technicznego i przyrodniczego,
- poznawanie zasad higieny osobistej, troski o własne zdrowie, kondycję fizyczną i psychiczną.
- pełnienie funkcji doradczo-wspierającej działania wychowawcze, a to;
- umożliwianie dziecku zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych do podjęcia nauki w szkole:
- uwzględniając indywidualne potrzeby dziecka, w trosce o zapewnienie równych szans, umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu,
- stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie,
- rozwijaniu wrażliwości moralnej,
- kształtowaniu umiejętności obserwacji, ułatwianie rozumienia zjawisk zachodzących w otoczeniu dziecka – w otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym,
- rozbudzaniu ciekawości poznawczej, zachęcaniu do aktywności badawczej i wyrażania własnych myśli i przeżyć,
- rozwijaniu wrażliwości estetycznej, tworzeniu warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej,
- zapewnianiu warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego oraz kształtowania zachowań prozdrowotnych.
- Przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną poprzez;
- rozpoznawanie indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka;
- rozpoznawanie czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie dziecka w przedszkolu;
- rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka;
- wspieranie potencjału rozwojowego dziecka i stwarzanie warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym;
- tworzenie zespołów świadczących pomoc psychologiczno – pedagogiczną na terenie przedszkola;
- wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności udzielanej pomocy dziecku;
- zindywidualizowaną ścieżką realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego obejmuje się dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. Organizacja pracy następuje w porozumieniu z organem prowadzącym;
- pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje Wicedyrektor;
- pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają wychowankom nauczyciele, oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, pedagodzy specjalni, logopedzi, terapeuci pedagogiczni, zwani dalej „specjalistami”;
- pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów.
- Przedszkole nie organizuje wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z uwagi na brak odpowiedniej bazy lokalowej, środków dydaktycznych i sprzętu umożliwiającego realizację wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania;
- w przypadku dzieci, które uczęszczają do przedszkola i uzyskały opinię o potrzebie wczesnego wspomagania, dyrektor przedszkola, wskaże placówki, które w porozumieniu z organem prowadzącym, organizują zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i różne formy współpracy z jego rodziną;
- Do zadań Przedszkola w zakresie realizacji praw dziecka należy:
- realizowanie prawa do własnej tożsamości przez organizowanie sytuacji pozwalających na poznanie możliwości dziecka, wspieranie działań twórczych, pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnej osoby;
- realizowanie prawa do swobody myśli, sumienia, wyznania oraz wyrażania swoich poglądów przez organizowanie działań umożliwiających poznawanie wielowymiarowości człowieka, umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć;
- realizowanie prawa do prywatności, poszanowania godności, honoru przez umożliwienie dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań, rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez samodzielne wywiązywanie się z podejmowanych zadań;
- realizowanie prawa do nauki poprzez tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupiania uwagi, umożliwianie poznawania i stosowania różnych rozwiązań zadań;
- realizowanie prawa dziecka niepełnosprawnego do normalnego życia w społeczeństwie przez wspieranie samodzielnych działań dziecka;
- wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości, dostarczanie przykładów i doświadczeń społecznych na zasadzie kompromisu i akceptacji innych osób;
- realizowanie prawa do wypoczynku i czasu wolnego przez tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej, stwarzanie okazji do podejmowania przez dziecko wyborów i zdawania sobie sprawy z ich konsekwencji, kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych;
- realizowanie prawa do wychowania w rodzinie poprzez tworzenie okazji do pełnienia przez dziecko różnych ról w układach interpersonalnych, ze zwróceniem uwagi na rolę dziecka w rodzinie;
- realizowanie prawa dziecka poprzez uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania zachowań, umożliwienie dziecku dokonywania wyborów, uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka.
- Realizacja zadań Przedszkola odbywa się poprzez organizowanie przez nauczycieli pracy z całą grupą dzieci, zespołowo lub indywidualnie, odpowiedni dobór treści, metod zaczerpniętych z różnorodnych koncepcji pedagogicznych oraz organizację pracy uwzględniającą potrzeby i możliwości rozwojowe dziecka, w szczególności:
- stosowanie zadań dla dzieci w sytuacjach naturalnych;
- wykorzystanie systemu ofert edukacyjnych;
- organizowanie zajęć o atrakcyjnych dla dzieci treściach z zastosowanie różnorodnych, w miarę możliwości nowatorskich, form i metod pracy;
- stawianie zadań dostosowanych do rzeczywistych potrzeb, możliwości i zainteresowań dzieci;
- organizowanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających nawiązywaniu przez dzieci różnorodnych kontaktów społecznych oraz wyrażania własnych emocji, myśli i wiedzy w różnorodnej twórczości własnej – werbalnej, plastycznej, ruchowej, muzycznej;
- ukazanie dzieciom piękna języka ojczystego oraz bogactwa kultury, tradycji narodowej i regionalnej,
- upowszechnianie wiedzy ekologicznej wśród dzieci oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagadnień ochrony środowiska;
- upowszechnienie wiedzy o ruchu drogowym wśród dzieci oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemu bezpieczeństwa i zasad poruszanie się po drodze;
- organizowanie nauki religii, na indywidualne życzenie rodziców, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie;
- organizowanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających posługiwania się dzieci językiem obcym nowożytnym.
7a. zadania przedszkola mogą być realizowane również z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- W Przedszkolu może być prowadzona działalność eksperymentalna na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi odpowiednio do wieku dzieci i potrzeb środowiskowych zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz procedurami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny;
- każdy nauczyciel, specjalista oraz osoba prowadząca dodatkowe zajęcia ponosi odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo powierzonej jego opiece grupie dzieci w czasie pobytu na terenie przedszkola oraz poza nim;
- rozkład dnia w przedszkolu uwzględnia równomierne rozłożenie zajęć w ciągu całego dnia i ich różnorodność, w tym pobyt w ogrodzie przedszkolnym;
- dzieci mają zapewniony codzienny odpoczynek w określonej formie: dzieci młodsze – odpoczynek na leżakach, dzieci starsze – zajęcia relaksacyjne i wyciszające;
- zapewnia się codzienny pobyt na świeżym powietrzu, o ile pozwalają na to warunki pogodowe;
- sale zajęć posiadają właściwą powierzchnię, oświetlenie, wentylację i ogrzewanie;
- stoliki, krzesełka i wyposażenie sal, dostosowane są do wzrostu dzieci i rodzaju ich działalności;
- obowiązkiem nauczyciela, specjalisty jest każdorazowe kontrolowanie miejsca w którym będą przebywały dzieci oraz zabawek, przedmiotów i sprzętów dostępnych dzieciom;
- dostrzeżone usterki, zagrożenia, natychmiast usuwa, a jeśli jest to niemożliwe, niezwłocznie zgłasza konserwatorowi i dyrektorowi przedszkola.
- nauczycielka opuszcza oddział dzieci w momencie przyjścia drugiej nauczycielki, informuje ją o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków;
- dostosowuje wymagania do możliwości indywidualnych dzieci;
- w przypadku zaistnienia zagrożenia, czy wypadku, wszyscy pracownicy przedszkola mają obowiązek postępować zgodnie z przepisami bhp i p.poż. oraz procedurami obowiązującymi na terenie Przedszkola.
Rozdział IV
Organy przedszkola.
- 3
- Organami Przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola;
- rada pedagogiczna;
- rada rodziców.
- Dyrektor Przedszkola powoływany jest na zasadach określonych w odrębnych przepisach przez organ prowadzący i wykonuje swoje obowiązki zgodnie z ustawą i wydanymi na jej podstawie obowiązującymi przepisami:
- kieruje działalnością przedszkola i reprezentuje go na zewnątrz;
- jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Przedszkolu nauczycieli i pracowników administracji i obsługi, kieruje polityką kadrową Przedszkola;
- sprawuje nadzór pedagogiczny w Przedszkolu;
- zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników Przedszkola;
- przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom oraz innym pracownikom Przedszkola;
- występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Przedszkola;
- zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w Przedszkolu, zapewnia bezpieczeństwo dzieciom, nauczycielom i pracownikom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole:
- sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez działania prozdrowotne,
- zapewnia przestrzeganie przepisów oraz zasad BHP, wydaje polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontroluje wykonanie tych poleceń.
- Dyrektor Przedszkola w szczególności:
- opracowuje dokumenty stanowiące podstawę organizacji pracy przedszkola, w tym arkusz organizacyjny w terminie do 30 kwietnia każdego roku;
- zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- wyraża zgody na realizację obowiązku przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem;
- opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia radzie pedagogicznej w terminie do 15 września roku szkolnego, a przed zakończeniem każdego roku szkolnego przedstawia radzie pedagogicznej wyniki i wnioski z prowadzonego nadzoru;
- realizuje zadania związane z oceną pracy nauczyciela;
- organizuje warunki dla prawidłowej realizacji Konwencji o Prawach Dziecka oraz umożliwia dzieciom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
- występuje do PPP i CUS lub sądu rodzinnego w sytuacji potrzeby podjęcia interwencji z uwagi na sytuację rodzinną i losową dziecka;
- powołuje komisję rekrutacyjną dzieci do przedszkola zgodnie z regulaminem rekrutacji;
- wspomaga nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań z zakresu jakości pracy przedszkola oraz podejmowania nowatorstwa pedagogicznego;
- przewodniczy radzie pedagogicznej i realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji;
- wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej o ile są niezgodne z prawem, niezwłoczne zawiadomienie o tym organ prowadzący oraz sprawujący nadzór pedagogiczny, które mogą ostatecznie uchylić uchwałę;
- ustala ramowy rozkład dnia;
- dopuszcza programy wychowania przedszkolnego do użytku po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej;
- zapewnia nauczycielom warunki do odbycia stażu, dokonuje oceny pracy i oceny ich dorobku zawodowego.
- jest obowiązany w terminie do 30 września każdego roku powiadomić dyrektora szkoły w obwodzie której mieszka dziecko 6 letnie uczęszczające do Przedszkola, o spełnieniu przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego oraz o zmianach w tym zakresie;
- zapewnia wsparcie nauczycielowi odbywającemu przygotowanie do zawodu nauczyciela i dodatkowe przygotowanie do zawodu nauczyciela w realizacji jego obowiązków oraz doskonaleniu wiedzy i umiejętności, w szczególności zapewnia nauczycielowi warunki do udziału w formach doskonalenia zawodowego oraz korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej biblioteki pedagogicznej, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej placówki działającej w systemie oświaty
- a ponad to:
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
- organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola;
- organizuje prace remontowo – konserwacyjne, czuwa nad terminowym wykonaniem obowiązujących badań technicznych w obiekcie zgodnie z przepisami bhp;
- odpowiada za majątek Przedszkola;
- prowadzi niezbędną ewidencję i dokumentację kadrową:
- wydaje zaświadczenia;
- udziela informacji i porad w sprawach pracowniczych;
- administruje Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych;
- stwarza warunki do działania w Przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola;
- współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
- wykonuje inne działania wynikające z przepisów szczegółowych.
- W przypadku zawieszenia zajęć na okres powyżej dwóch dni, dyrektor organizuje dla wychowanków zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia te są organizowane nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć.
- W okresie czasowego zawieszenia zajęć dyrektor odpowiada za realizację zadań przedszkola z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań w szczególności:
- przekazuje rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań przedszkola w okresie czasowego zawieszenia zajęć;
- koordynuje współpracę nauczycieli z rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci:
- ustala we współpracy z nauczycielami, tygodniowy zakres treści nauczania;
- ustala sposób dokumentowania realizacji zadań przedszkola;
- zapewnia rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji;
- ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji programu wychowania przedszkolnego.
- Rada pedagogiczna, jest organem kolegialnym Przedszkola w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki:
- w skład rady pedagogicznej wchodzą Dyrektor placówki, wszyscy nauczyciele i specjaliści zatrudnieni w placówce;
- w zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej; w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Przedszkola;
- osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszyć dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
- przewodniczącym rady pedagogicznej jest Dyrektor Przedszkola;
- zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie ( semestrze ) i po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb;
- zebrania rady pedagogicznej mogą być organizowane na wniosek; organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, 1/3 członków rady pedagogicznej, organu prowadzącego;
- w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty rada pedagogiczna może funkcjonować zdalnie za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków łączności;
- do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy przedszkola;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dziecka z listy wychowanków;
- podejmowanie uchwał w sprawie wyboru programów wychowania przedszkolnego przedstawionych przez nauczycieli;
- w uzasadnionych przypadkach rada pedagogiczna na wniosek nauczyciela lub rady rodziców może dokonać zmian w zestawie programów wychowania przedszkolnego;
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.
- rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy przedszkola w tym tygodniowego rozkładu zajęć;
- programy własne opracowane przez nauczycieli;
- projekt planu finansowego Przedszkola;
- wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i wyróżnień;
- propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom dodatkowych obowiązków w ramach wynagrodzenia zasadniczego, oraz dodatkowo płatnych zajęć ( godzin ponadwymiarowych);
- pracę dyrektora na wniosek odpowiedniego organu;
- opinia powinna być wyrażona na piśmie.
- rada pedagogiczna ma prawo wnioskować o:
- odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora i wicedyrektora;
- ustalenie ramowego rozkładu dnia;
- przerwę wakacyjną w przedszkolu.
- rada pedagogiczna:
- przygotowuje projekt statutu przedszkola lub jego zmiany i go uchwala;
- ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem;
- opracowuje koncepcję pracy przedszkola na dany rok szkolny.
- rada pedagogiczna działa w oparciu o regulamin, który określa szczegółowe zasady jej działania;
- członkowie rady pedagogicznej są zobowiązani do:
- realizowania uchwał rady, przestrzegania postanowień i zarządzeń dyrektora;
- czynnego uczestniczenia we wszystkich zebraniach i pracach rady oraz wewnętrznym doskonaleniu;
- składania sprawozdania z wykonania przydzielonych zadań;
- nie ujawniania spraw, które mogłyby naruszyć dobro osobiste dzieci, ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
- zebrania rady są protokołowane;
- uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu jej członków;
- w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty uchwały rady pedagogicznej podejmowane są za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków łączności a także w trybie obiegowym.
- szczegółowe zadania Rady Pedagogicznej określa regulamin Rady Pedagogicznej.
- Rada rodziców stanowi reprezentację ogółu rodziców wychowanków Przedszkola Publicznego Nr 32 w Tarnowie;
- Zadaniem rady rodziców jest:
- wspieranie statutowej działalności Przedszkola;
- uczestniczenie w życiu Przedszkola, w sposób przyczyniający się do podnoszenia, jakości pracy i zaspakajania potrzeb dzieci;
- w skład rady rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków danego oddziału;
- wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- rada rodziców w realizacji zadań Przedszkola współdziała z Dyrektorem, radą pedagogiczną, organem prowadzącym przedszkole, władzami oświatowymi i gminnymi oraz innymi organizacjami i instytucjami na rzecz Przedszkola;
- rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem Przedszkola i określa w szczególności:
- wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
- szczegółowy tryb przeprowadzana wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli rad oddziałowych.
- rada rodziców może występować do Dyrektora Przedszkola, organu prowadzącego Przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Przedszkola;
- do kompetencji rady rodziców, należy:
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania;
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Przedszkola;
- występowanie do organu prowadzącego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem z wnioskiem o zbadanie i dokonanie oceny działalności Przedszkola, Dyrektora lub nauczycieli;
- pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy Przedszkola;
- współpraca ze środowiskiem lokalnym i zakładami pracy;
- współuczestniczenie w organizowaniu wycieczek oraz imprez kulturalnych dla dzieci i rodziców;
- występowanie do Dyrektora Przedszkola w sprawach organizacji zajęć dodatkowych;
- delegowanie przedstawicieli do konkursu na stanowisko Dyrektora przedszkola na wniosek organu prowadzącego;
- wyrażanie opinii w sprawie oceny pracy nauczyciela ubiegającego się o wyższy stopień awansu zawodowego;
- Rada Rodziców wspiera działalność statutową Przedszkola oraz może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł;
- zasady wydatkowania środków oraz sposób ich rozliczania określa regulamin.
- przewodniczący rady organizuje działalność rady rodziców zgodnie z obowiązującymi przepisami i przyjętym regulaminem.
- w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty rada rodziców może funkcjonować zdalnie za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków łączności;
- treść podjętej w ten sposób czynności utrwalona zostaje w formie protokołu.
- w skład rady rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków danego oddziału;
- Ważne decyzje podejmowane są na ogólnych zebraniach, co najmniej dwa razy w roku.
- Wszystkie organy przedszkola współdziałają ze sobą w ramach kompetencji określonych ustawą.
- regulaminy działalności organów przedszkola nie mogą być sprzeczne ze Statutem Przedszkola;
- koordynatorem działania organów jest dyrektor przedszkola, który:
- zapewnia każdemu z nich możliwość działania i podejmowania decyzji w ramach kompetencji;
- zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach;
- organizuje spotkania przedstawicieli organów przedszkola;
- rozstrzyga spory między organami uwzględniając zakresy kompetencji tych organów;
- w przypadku powstałych konfliktów, problemów prowadzone będą rozmowy negocjacyjne, a mediatorem będzie osoba wybrana przez ww. organy w głosowaniu jawnym;
- jeżeli wypracowane rozwiązanie nie satysfakcjonuje zainteresowane strony, organ może poprosić o rozwiązanie problemu organ prowadzący przedszkole lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny; ostateczny, rozstrzygający głos ma wizytator sprawujący nadzór pedagogiczny.
Rozdział V
Organizacja Przedszkola
- 4
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział obejmujący dzieci zgrupowane wg zbliżonego wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
- rada pedagogiczna może przyjąć inne zasady zgrupowania dzieci w zależności od potrzeb placówki i realizacji przyjętego programu.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
- przekroczenie tej liczby uzasadnia się potrzebami społecznymi; zwiększona liczba dzieci w poszczególnych oddziałach dokonywana jest za zgodą nauczycieli;
- za zgodą organu prowadzącego przedszkole, liczba dzieci w oddziale może być niższa od określonej wyżej.
- Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców (prawnych opiekunów).
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby nauczyciel (nauczyciele) opiekował się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
- Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem;
- dzieci przebywające w przedszkolu są pod opieką nauczycielki opiekującej się danym oddziałem, która organizuje zabawy, zajęcia wychowawczo dydaktyczne zgodnie z programem i miesięcznym planem zajęć;
- pracownicy przedszkola nie mogą stosować wobec dzieci żadnych zabiegów związanych ze złym stanem zdrowia dzieci z uwagi na brak profesjonalnej opieki medycznej, poza udzieleniem pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.
- 5
- Praca dydaktyczno – wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o:
- podstawę programową wychowania przedszkolnego określoną przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;
- programy wychowania przedszkolnego, opracowane samodzielnie przez nauczyciela lub we współpracy z innymi nauczycielami lub programy opracowane przez innego autora wraz z dokonanymi zmianami, zgodne z obowiązująca podstawą programową, dopuszczonych przez dyrektora przedszkola;
- program opracowany samodzielnie przez nauczyciela, który może zostać dopuszczony do użytku przez dyrektora przedszkola; po uzyskaniu pozytywnej opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje do pracy w przedszkolu;
- program lub programy o których mowa wyżej do użytku w przedszkolu dopuszcza dyrektor przedszkola po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
- program opracowany przez nauczycieli w ramach działalności eksperymentalnej.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut;
- Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
- z dziećmi w wieku 3-4 lat – około 15 minut;
- z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 minut.
- Nauka religii odbywa się na podstawie programów opracowanych przez władze kościoła.
- W czasie trwania zajęć dodatkowych odpowiedzialność za powierzoną grupę dzieci ponosi osoba prowadząca te zajęcia, a nauczyciel oddziału opiekuje się pozostałymi dziećmi.
- W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty nauczyciele prowadzą kształcenie dzieci przy wykorzystaniu metod i technik na odległość;
- Działania w ramach nauczania zdalnego mogą przekazywać rodzicom poprzez:
1) stronę internetową Przedszkola w Edunet,
2) stronę Przedszkola na facebook,
3) pocztę elektroniczną,
4) formę kontaktu ustaloną przez nauczyciela z rodzicami.
- W ramach nauczania zdalnego przekazują rodzicom:
1) propozycje zabaw i zadań do wykonania przez dzieci z rodzicami w domu zgodnie z tematyką zaplanowaną w planie miesięcznym
2) propozycje wykonania prac plastycznych, projektów technicznych, zabaw badawczych lub eksperymentów dostosowane do możliwości dziecka i rodzica
3) linki do słuchowisk, audycji radiowych, informacje o programach telewizyjnych (pasma edukacyjne Telewizji Polskiej dla najmłodszych dzieci), a także programów, zabaw on-line.
4) propozycje zabaw, piosenek, rymowanek w j.angielskim zgodnie z przerobioną tematyką – forma powtórzeń
- W realizacji zajęć prowadzonych metodami i technikami kształcenia na odległość nauczyciele, specjaliści korzystają z technologii informacyjno – komunikacyjnych takich jak:
- informatyczne narzędzia wskazane przez Ministra Edukacji i Nauki zapewniające:
- ochronę przed nieuprawnionym dostępem,
- integralność danych,
- przeciwdziałanie uszkodzeniom,
- rozliczalność działań dokonywanych na przetwarzanych danych;
- komunikatory: Facebook/Messenger, e-mail, środki komunikacji elektronicznej zapewniające wymianę informacji między nauczycielem, specjalistą, dzieckiem i rodzicem, aplikacje zgodnie z preferencjami nauczycieli, specjalistów np. Microsoft Teams, ZOOM;
- podejmowane przez dziecko lub rodziców dziecka aktywności określone przez nauczycieli, specjalistów potwierdzające zapoznanie się ze wskazanym materiałem lub wykonanie określonych działań;
- inne niż wskazane w pkt 1 – 3, umożliwiające kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.
- Godzina zajęć edukacyjnych prowadzonych przez nauczyciela, specjalistę z wykorzystaniem metod i technik na odległość trwa nie krócej niż 15 minut i nie dłużej niż 30 minut. W uzasadnionych przypadkach dyrektor może dopuścić prowadzenie tych zajęć przez nie krócej niż 30 minut i nie dłużej niż 60 minut.
- W okresie organizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość monitorowanie postępów dziecka odbywa się na bieżąco w formie przekazywania informacji o postępach ich rodzicom (opiekunom prawnym) drogą elektroniczną (e-mail) lub telefoniczną regularnie i terminowo z zachowaniem poufności.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość organizuje się z uwzględnieniem w szczególności:
- równomiernego obciążenia dzieci zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia;
- zróżnicowania zajęć w każdy dniu;
- możliwości psychofizycznych dziecka do podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia;
- łączenia przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia;
- ograniczeń wynikających ze specyfiki zajęć;
- konieczności zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki zajęć.
- Dyrektor organizuje zajęcia na terenie przedszkola dla dziecka, które z uwagi na trudną sytuację rodzinną nie może realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w miejscu zamieszkania na wniosek rodziców dziecka.
- 6
- Przedszkole jest przedszkolem wielooddziałowym, w którym może być utworzone 8 oddziałów;
- 6 oddziałów dla 25 dzieci;
- 2 oddziały do których może uczęszczać maksymalnie po 14 dzieci;
- Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
- sale zabaw dla poszczególnych oddziałów;
- salę gimnastyczno – rytmiczną, w której organizowane są również uroczystości przedszkolne;
- szatnię dla dzieci;
- pracownię plastyczno-techniczną;
- pracownię teatralną;
- pracownię gospodarstwa domowego;
- kuchnię;
- zaplecze administracyjno-gospodarcze;
- ogród.
- Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do wieku dzieci.
- Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt dzieci w ogrodzie.
- Przedszkole w miarę możliwości zapewnia odpowiednie wyposażenie i oprzyrządowanie dla wychowanków.
- Przedszkole może organizować dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, planowanej tematyki, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
- 7
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola;
- arkusz organizacji zaopiniowany przez radę pedagogiczną zatwierdza organ prowadzący przedszkole.
- W przypadku wprowadzenia zmian w arkuszu dyrektor sporządza aneks, który zatwierdza organ prowadzący.
- W arkuszu organizacji przedszkola w danym roku szkolnym określa się w szczególności:
- ilość oddziałów i liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach;
- czas pracy poszczególnych oddziałów;
- harmonogram w tym liczbę godzin zajęć prowadzonych przez nauczycieli, specjalistów;
- liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
- listę nauczycieli oraz informację o ich kwalifikacjach;
- liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych;
- ogólno tygodniową i roczną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole;
- przerwę wakacyjną.
- 8
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora Przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem podstawy programowej, zasad ochrony zdrowia i higieny pracy .
- na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb rodziców i zainteresowań dzieci.
- 9
- Opiekę nad wychowankami:
- w czasie trwania wycieczek, wyjść poza teren przedszkola za bezpieczeństwo dzieci odpowiada oraz opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel; dodatkowo funkcję opiekunów mogą pełnić inni pracownicy przedszkola lub rodzice – obowiązkiem wszystkich jest przestrzeganie obowiązujących przepisów oraz regulaminu spacerów i wycieczek;
- w drodze z domu do przedszkola i z powrotem sprawują rodzice (prawni opiekunowie) lub osoby dorosłe przez nich upoważnione zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo zgodnie z obowiązującą w Przedszkolu procedurą;
- rodzice upoważniając inne osoby (zgodnie z kodeksem cywilnym osoby powyżej 18- tego roku życia) do odbierania dziecka z przedszkola składają pisemne oświadczenie,
- osoby upoważnione do odbioru dziecka z przedszkola składają oświadczenie wyrażające zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez osoby upoważnione przez Administratora Danych Osobowych Przedszkola w związku ze złożonym pisemnym upoważnieniem Rodziców ( prawnych opiekunów ) do odbioru dziecka z przedszkola.
- do Przedszkola nie przyjmuje się dzieci chorych, a w przypadku zachorowania dziecka w czasie pobytu w przedszkolu rodzic zobowiązany jest do odebrania dziecka. W sytuacjach infekcji, chorób skórnych, zakaźnych dziecko nie może uczęszczać do przedszkola do czasu całkowitego wyleczenia.
- Nauczycielom nie wolno podawać dzieciom żadnych leków za wyjątkiem:
- dzieci przewlekle chorych w uzasadnionych przypadkach zgodnie z obowiązującą procedurą.
- 10
- Proponowane formy współdziałania przedszkola z rodzicami:
- indywidualne kontakty;
- konsultacje indywidualne;
- zebrania;
- zajęcia otwarte;
- dni otwarte;
- współtworzenie sytuacji edukacyjnych;
- uroczystości i imprezy przedszkolne;
- Częstotliwość organizowanych spotkań określa plan współpracy z rodzicami przyjęty przez radę pedagogiczną oraz planu rozwoju przedszkola na dany rok szkolny.
- Nauczyciele wspierają działania wychowawcze rodziców, służą pomocą i radą, rozpoznają możliwości rozwojowe dziecka, podejmują wczesne interwencje specjalistyczne, informują na bieżąco o postępach dziecka i uzgadniają wspólnie z rodzicami kierunki i zakres realizowanych zadań.
- 11
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący, świąt i dni wolnych od pracy.
- Czas pracy przedszkola ustalany jest przez organ prowadzący na wniosek Dyrektora w uzgodnieniu z radą rodziców;
- w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego nie może być krótszy niż 5 godzin dziennie;
- dostosowany jest do bieżących potrzeb rodziców określony we wniosku rodzica dziecka do przedszkola.
- w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego nie może być krótszy niż 5 godzin dziennie;
- Przedszkole jest czynne 11 godz. dziennie od poniedziałku do piątku od godz.00 do godz. 17.00;
- Przerwy w pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek Dyrektora i Rady Rodziców, które wykorzystuje się na:
- przeprowadzenie niezbędnych remontów i gruntownych porządków;
- urlopy pracowników pedagogicznych i obsługowych.
- W okresie przerw świątecznych, ferii zimowych liczba oddziałów może ulec zmniejszeniu, gdy;
- zmniejszy się frekwencja dzieci w przedszkolu z uwagi na ferie w szkołach;
- w przypadku ponad 50% nieobecności dzieci w oddziale spowodowanej chorobą lub dużej absencji nauczycieli.
- Przedszkole zbiera i przechowuje dane dotyczące dzieci, pracowników i przedszkola w bazie SIO
zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Z tytułu udostępniania rodzicom gromadzonych przez przedszkole informacji w zakresie nauczania, wychowania oraz opieki, dotyczących ich dzieci nie pobiera się od rodziców opłaty, bez względu na postać i sposób przekazywania tych informacji.
Zasady odpłatności za pobyt i żywienie dzieci w przedszkolu
Przedszkole realizuje odpłatne świadczenia w zakresie wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym 5 godzin dziennie.
- Za świadczenie usług dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w czasie przekraczającym 5 godzin dziennie rodzice (opiekun prawny) ponoszą odpłatność na zasadach określonych w uchwale Rady Miejskiej w Tarnowie.
- wysokość opłaty, o której mowa w ust. 2 nie może być wyższa, niż 1 zł. za godzinę zajęć;
- Przedszkole nie może pobierać innych opłat;
- opłata podlega waloryzacji zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat określa Rada Miejska;
- rodzice zamierzający ubiegać się o całkowite lub częściowe zwolnienie z opłat, przedstawia w formie oświadczenia dane niezbędne do ustalenia uprawnienia do tego zwolnienia.
- Czas pobytu dziecka w Przedszkolu zakres i zasady korzystania ze świadczeń w zakresie wychowania przedszkolnego, określa deklaracja złożona przez rodziców.
- w przypadku zmiany sytuacji faktycznej skutkującej zmianą godzin pobytu dziecka w przedszkolu i ilości zadeklarowanych posiłków rodzice zobowiązani są do niezwłocznego złożenia korekty w formie pisemnej.
- opłatę za czas przekraczający 5 godzin dziennie oraz wyżywienie rodzice (opiekun prawny) zobowiązani są wnosić w terminie do dnia 15 każdego miesiąca za poprzedni miesiąc, a za miesiąc czerwiec i grudzień nie później niż do 20 dnia miesiąca czerwca i grudnia danego roku.
- Za korzystanie przez dziecko z posiłków przygotowywanych w Przedszkolu rodzice uiszczają opłatę.
- dzienną stawkę żywieniową ustala Dyrektora Przedszkola w porozumieniu z Organem Prowadzącym;
- wysokość kosztów wyżywienia może ulec zmianie w zależności od cen artykułów żywności;
- dzieci z rodzin będących w trudnej sytuacji materialnej mogą korzystać z dożywiania w formie obiadu. Koszt dożywiania pokrywa Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, który po rozpoznaniu środowiska i spełnieniu określonych w odrębnych przepisach warunków kwalifikuje dzieci do korzystania z dożywiania;
- Dyrektor Przedszkola w porozumieniu z radą pedagogiczną może wystąpić do CUS o przyznanie pomocy stałej lub doraźnej dzieciom z rodzin będących w trudnej sytuacji materialnej.
- Opłaty z tytułu za korzystanie przez dziecko z wychowania przedszkolnego oraz wyżywienie rodzice zobowiązani są wpłacać w terminach ustalonych przez Dyrektora i podanych do wiadomości na tablicy ogłoszeń) na konto Przedszkola Publicznego Nr 32 w Tarnowie Bank PKO BP SA Nr 65 1020 4955 0000 7802 0267 7284 .
- Nauczyciele korzystający z wyżywienia w przedszkolu wnoszą opłaty zgodnie z zasadami uzgodnionymi z Organem Prowadzącym Przedszkole.
- dzienną stawkę żywieniową ustala Dyrektora Przedszkola w porozumieniu z Organem Prowadzącym;
- 12
- Wicedyrektor przedszkola poza obowiązkami nauczyciela wymienionymi w ustawie – Karta Nauczyciela, wykonuje zadania zgodnie z ustalonym podziałem kompetencji pomiędzy nim a Dyrektorem. Zadania określone szczegółowo w dokumencie zawierającym zakres odpowiedzialności i obowiązków wicedyrektora;
- Wicedyrektor:
- jest odpowiedzialny za życie, zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków przedszkola w czasie zajęć, zabaw oraz całego pobytu dzieci na terenie przedszkola i poza nim organizowanych przez przedszkole;
- kształtuje atmosferę sprzyjającą rzetelnej pracy nauczycieli i pracowników niepedagogicznych na rzecz dzieci i rodziców;
- jest obowiązany przestrzegać przepisów, regulaminów, procedur i ustaleń;
- jest upoważniony do wydawania wiążących poleceń i zaleceń w stosunku do wszystkich nauczycieli i pracowników niepedagogicznych, po uprzednim uzgodnieniu z Dyrektorem Przedszkola z zastrzeżeniem, że są zgodne z przepisami dotyczącymi ich pracy i nie dotyczą posług osobistych;
- podczas nieobecności Dyrektora odpowiada jednoosobowo za całokształt pracy przedszkola, pełni jego funkcje i reprezentuje przedszkole na zewnątrz;
- upoważniony jest do podpisywania wszelkich pism z zakresu objętego upoważnieniem i kompetencjami, odpowiada za merytoryczne załatwienie sprawy oraz jej zgodność z przepisami.
- odpowiada za pełną i terminową realizację powierzonych zadań, a w szczególności za:
- zapewnienie dzieciom podczas pobytu w przedszkolu i na jego terenie opieki pedagogicznej w celu zapobiegania nieszczęśliwym wypadkom;
- zachowanie przez nauczycieli, specjalistów oraz innych pracowników przedszkola ładu i porządku wewnątrz budynku oraz wokół niego;
- prawidłowe organizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli i prowadzenie właściwej dokumentacji;
- pełną realizację zadań wychowawczo-opiekuńczych oraz prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej;
- przestrzeganie przez nauczycieli, specjalistów i pracowników administracyjno-obsługowych dyscypliny oraz porządku w pracy.
- w przypadku pełnienia zastępstwa za nieobecnego dyrektora – o którym mowa w pkt. 4 – wicedyrektor ma uprawnienia dyrektora, wynikające z obowiązujących przepisów prawnych za wyjątkiem:
- podejmowania decyzji w sprawie zatrudnienia, zwalniania i awansowania pracowników przedszkola;
- karania i nagradzania pracowników;
- dysponowania środkami finansowymi.
- organizuje i sprawuje wewnętrzny nadzór pedagogiczny przez obserwacje, udzielanie instruktażu, sprawdzanie dokumentacji prowadzonej przez nauczycieli i specjalistów między innymi; planów, scenariuszy, zapisów w dziennikach, wprowadzanie nowoczesnych metod nauczania i wychowania, sprawowanie opieki nad organizacją i przebiegiem zajęć otwartych dla rodziców;
- decyduje w sprawach procesu pedagogicznego i w sprawach wychowawczych;
- czuwa nad terminową i prawidłową realizacją programu przedszkola, kieruje jego realizacją;
- kieruje pracami zespołów zadaniowych;
- rozlicza nauczycieli, specjalistów i innych pracowników przedszkola z terminowej realizacji zadań dodatkowych;
- sprawuje nadzór nad prowadzeniem praktyk dla studentów, opiekuje się nauczycielami przygotowującymi się do zawodu
- przydziela płatne godziny zastępstw nauczycieli;
- ma prawo w przypadku jawnego naruszenia dyscypliny pracy przez nauczycieli, specjalistów lub pracownika nie będącego nauczycielem – do wystąpienia z wnioskiem do dyrektora przedszkola, o ukaranie go.
- układa tygodniowy plan zajęć pracy nauczycieli, specjalistów i zajęć dydaktycznych oraz czuwa nad ich prawidłową realizacją – sporządza harmonogram pracy nauczycieli, specjalistów i omawia je na zebraniu rady pedagogicznej;
- przedstawia radzie pedagogicznej wnioski i uwagi dotyczące procedur dydaktycznych oraz organizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej, celem podnoszenia jej jakości;
- kieruje pracami związanymi z przygotowaniem imprez i uroczystości przedszkolnych, omawia ich przebieg, dokonuje oceny wkładu pracy w ich realizację, inspiruje nauczycieli do wprowadzania zmian;
- nadzoruje prowadzenie dokumentacji dotyczącej:
- bezpieczeństwa i higieny pracy;
- środków ochrony osobistej pracowników;
- rozliczania czasu pracy pracowników przedszkola;
- realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania dzieci 6 letnich do podjęcia nauki w szkole;
- gospodarki drukami ścisłego zarachowania;
- organizacji wycieczek;
- opracowuje sprawozdania statystyczne.
- kontroluje frekwencje dzieci – sprawuje nadzór nad obliczaniem odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu, sprawdzanie zgodności dzienników z dokumentacją intendenta;
- kontroluje stan mienia powierzonego pracownikom;
- współpracuje z dyrektorem w celu prawidłowego prowadzenia kancelarii;
- wykonuje inne prace zlecone przez Dyrektora służące prawidłowemu funkcjonowaniu Przedszkola.
Rozdział VI
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola.
- 13
- Przedszkole zatrudnia dyrektora, wicedyrektora, nauczycieli, specjalistów oraz pracowników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania przedszkola;
- zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli, specjalistów oraz innych pracowników o których mowa w ust. l określają odrębne przepisy.
- Wszyscy pracownicy przedszkola są zobowiązani dbać o życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci oraz współpracowników;
- wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bhp i p.poż oraz stosować się do wydanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych;
- dbać o należyty stan maszyn, urządzeń i sprzętu oraz o porządek i ład;
- stosować przydzielone środki ochrony osobistej oraz odzież i obuwie robocze zgodnie z ich przeznaczeniem;
- poddawać się obowiązującym badaniom lekarskim;
- niezwłocznie zawiadamiać przełożonego o zauważonych zagrożeniach i zaistniałych wypadkach;
- współdziałać z dyrektorem w wypełnianiu obowiązków dotyczących bhp.
- Nauczyciele zobowiązani są :
- rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym im stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola oraz zapewnić bezpieczeństwo dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
- prowadzić pracę dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z:
- wyuczoną specjalnością;
- obowiązującą podstawą programową wychowania przedszkolnego i wybranym programem;
- programem przedszkola;
- miesięcznym planem pracy.
- systematycznie doskonalić i uzupełniać swoją wiedzę z zakresu problematyki rozwoju i edukacji dzieci w wieku przedszkolnym;
- dbania o dobre imię przedszkola;
- w okresie czasowego zawieszenia zajęć nauczyciele wykonywać prace zdalnie zlecone przez dyrektora przedszkola i prowadzić kształcenie dzieci na odległość dzieci przy wykorzystaniu metod i technik na odległość.
- Nauczyciel jest zobowiązany do dostępności w przedszkolu:
- jednej godziny tygodniowo – jeżeli jest zatrudniony w wymiarze nie niższym niż ½ obowiązkowego wymiaru zajęć,
- jednej godziny w ciągu dwóch tygodni – jeżeli jest zatrudniony w wymiarze poniżej ½ etatu.
- w czasie tej godziny, zwanej powszechnie godziną dostępności, nauczyciel prowadzi konsultacje dla wychowanków lub rodziców.
- Nauczyciel jest odpowiedzialny za:
- życie, zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków w czasie zajęć, zabaw na terenie przedszkola i poza nim organizowanych przez przedszkole;
- prawidłowy przebieg procesu dydaktyczno – wychowawczego i opiekuńczego w powierzonym oddziale, jakość i wyniki własnej pracy;
- dbałość o etykę i godność zawodu nauczyciela;
- rzetelne i systematyczne przygotowywanie się do każdej formy zajęć;
- troskę się o swój warsztat pracy i wyposażenie sal oraz ponoszenie odpowiedzialności materialnej za znajdujący się tam sprzęt i pomoce dydaktyczne.
- Do obowiązków nauczyciela należy w szczególności:
- dążenie do osiągania jak najlepszych wyników w pracy oraz doskonalenie metod nauczania i wychowania, podnoszenie swojej wiedzy pedagogicznej;
- doskonalenie swoich umiejętności,
- aktywne uczestniczenie w zebraniach Rady Pedagogicznej, konferencjach metodycznych i zespołach samokształceniowych i zespołach zadaniowych;
- uczestniczenie w pracach związanych z ewaluacją wewnętrzną w przedszkolu;
- prowadzenie zajęć koleżeńskich oraz zajęć otwartych dla rodziców;
- przestrzeganie i stosowanie przepisów o ochronie danych osobowych dzieci i rodziców.
- Zadaniem nauczyciela jest dbanie o rozwój psychofizyczny dzieci, ich zdolności i zainteresowań, indywidualizację w stawianiu zadań stosownie ich do wieku i możliwości dziecka, udzielanie dzieciom pomocy w wyrównywaniu braków rozwojowych poprzez:
- wstępne diagnozowanie postępów rozwoju dziecka przez nauczycieli;
- odnotowywanie wyników obserwacji w karcie postępów rozwoju dziecka;
- prowadzenie pracy indywidualnej z dzieckiem;
- poznawanie warunków życia dzieci, stanu ich zdrowia, zainteresowań i potrzeb;
- przeprowadzanie w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym możliwe jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej, analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole;
- przygotowanie i wydanie rodzicom do dnia 30 kwietnia danego roku szkolnego „Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej” dla dzieci 6-letnich;
- opracowanie indywidualnego planu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka.
- Nauczyciel prowadzi dokumentację dotyczącą przebiegu pracy wychowawczej, dydaktycznej: powierzonego oddziału:
- dziennik zajęć, w którym nauczyciel dokumentuje przebieg pracy dydaktyczno – wychowawczej z wychowankami w danym roku szkolnym;
- do dziennika zajęć wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona dzieci, daty i miejsca ich urodzenia, imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów), adresy zamieszkania, adresy poczty elektronicznej rodziców i numery ich telefonów, oraz tematy przeprowadzonych zajęć, a także godziny przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola;
- fakt przeprowadzenia zajęć nauczyciel potwierdza podpisem.
- w okresie czasowego zawieszenia zajęć działania podejmowane w ramach kształcenia na odległość i pracy zdalnej nauczyciele dokumentują w sposób ustalony z dyrektorem;
- po przywróceniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych nauczyciel przedkłada dyrektorowi przedszkola pisemne sprawozdanie o czynnościach wykonanych w ramach pracy zdalnej
- Nauczyciel prowadzi ponad to dokumentację pedagogiczną dotyczącą oddziału, w którym pracuje zgodnie z odrębnymi przepisami:
- dokumentację potwierdzającą miesięczne planowanie pracy z dziećmi;
- dokumentację dotyczącą wspierania indywidualnego rozwoju dzieci;
- dokumentację potwierdzającą prowadzenie obserwacji i diagnozy pedagogicznej oraz pracy indywidualnej;
- zestawy zabaw i ćwiczeń gimnastycznych;
- scenariusze prowadzonych zajęć, imprez i uroczystości (w ustalonych sytuacjach np. w związku z obserwacją zajęć lub na polecenie przełożonego);
- zeszyt zebrań z rodzicami.
- Nauczyciel odbywający staż prowadzi również dokumentację dotyczącą awansu zawodowego.
- Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z rodzicami (prawnymi opiekunami) w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dzieci;
- ustalenia form i metod pracy w działaniach wychowawczych wobec dzieci;
- włączania ich w działalność przedszkola;
- udzielania informacji na temat rozwoju i zachowania dziecka;
- zaznajomienia z zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego realizowanymi w danym oddziale.
- Nauczyciel współdziała z rodzicami (prawnymi opiekunami) poprzez organizację zebrań grupowych, zajęć otwartych, zajęć adaptacyjnych dla dzieci nowoprzyjętych, kontakty indywidualne, kącik dla rodziców, uroczystości przedszkolne z udziałem rodziców.
- w okresie czasowego zawieszenia zajęć nauczyciele umożliwiają rodzicom konsultacje indywidualne przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków łączności;
- o formie, terminach i godzinach konsultacji z nauczycielem informują rodziców poprzez dostępne środki komunikacji elektronicznej oraz inne środki łączności.
- Nauczyciel ma prawo do:
- proponowania do realizacji programu wychowania przedszkolnego, programu opracowanego samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami lub programu opracowanego przez innego autora ( autorów ) wraz z dokonanymi zmianami;
- opracowania własnego programu autorskiego zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, doradcy metodycznego i rady pedagogicznej;
- realizacji statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki;
- znajomości aktualnych przepisów prawa oświatowego;
- decydowania o doborze form i metod pracy;
- opracowywania i wdrażania przedsięwzięć i programów na rzecz doskonalenia swojej pracy i podnoszenia jakości pracy przedszkola;
- ubiegania się o kolejne szczeble awansu zawodowego;
- publikowania materiałów związanych z wykonywana pracą;
- promowania swoich działań w środowisku lokalnym;
- uczestnictwa w szkoleniach, warsztatach, w ramach WDN zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami przedszkola;
- uczestniczenia w wymianie doświadczeń pomiędzy placówkami;
- nagród i wyróżnień;
- korzystania z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
- Przed nawiązaniem stosunku pracy, nauczyciel jest obowiązany przedstawić dyrektorowi placówki informację z Krajowego Rejestru Karnego, celem potwierdzenia spełnienia warunku o niekaralności.
- Praca nauczyciela podlega ocenie- określają odrębne przepisy.
- Nauczyciele mianowani i dyplomowani podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub pełnionych przez nauczycieli obowiązków.
- Kary dla nauczycieli:
- przeciwko porządkowi pracy, w rozumieniu art. 108 Kodeksu pracy, wymierzane są nauczycielom kary porządkowe;
- karami dyscyplinarnymi dla nauczyciela są;
- nagana z ostrzeżeniem;
- zwolnienie z pracy;
- zwolnienie z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego nauczyciela do pracy w zawodzie nauczycielskim w okresie 3 lat od ukarania;
- wydalenie z zawodu nauczycielskiego.
- odpis prawomocnego orzeczenia wraz z uzasadnieniem włącza się do akt osobowych nauczyciela.
- Kary dyscyplinarne określone w art. 76 ust. 1 pkt. 1-2 ustawy KN podlegają zatarciu, a odpis orzeczenia o ukaraniu dołączony do akt osobowych nauczyciela podlega zniszczeniu po upływie 3 lat od dnia doręczenia nauczycielowi prawomocnego orzeczenia o ukaraniu, a w przypadku kary z 76 ust. 1 pkt 3 po upływie 6 lat od dnia doręczenia nauczycielowi prawomocnego orzeczenia o ukaraniu.
- jeżeli w okresie przed zatarciem kary dyscyplinarnej nauczyciel zostanie ponownie ukarany dyscyplinarnie, terminy, o których mowa w ust. 19, liczy się od dnia doręczenia nauczycielowi prawomocnego orzeczenia o ponownym ukaraniu;
- obowiązek wykonania postanowień ust. 19 spoczywa na Dyrektorze przedszkola i organie prowadzącym przedszkole.
- Zawieszenie w pełnieniu obowiązków nie może trwać dłużej niż 6 miesięcy, chyba, że przeciwko nauczycielowi lub dyrektorowi toczy się postępowanie karne lub postępowanie dyscyplinarne, w związku z którym nastąpiło zawieszenie.
- Pedagog specjalny – do zadań pedagoga specjalnego należy w szczególności:
- współpraca z nauczycielami lub innymi specjalistami, rodzicami oraz dziećmi w:
- rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci w życiu przedszkola oraz zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- podejmowaniu działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa wychowanków w życiu przedszkola,
- rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola we współpracy z nauczycielami,
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci
- określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
- współpraca z zespołem, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy, w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
- a) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z dzieckiem,
- c) dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych,
- d) doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci;
4) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom dziecka i nauczycielom;
5) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli
- Do zadań pedagoga i psychologa należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka w życiu przedszkola,
3) udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym;
5) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
6) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;
7) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
- a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dzieci i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań logopedy należy w szczególności:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla dzieci oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci;
4) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
- a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:
1) prowadzenie badań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;
2) rozpoznawanie przyczyn utrudniających dzieciom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola,
3) prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
4) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym dzieci, we współpracy z rodzicami dzieci;
5) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
- a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- 14
- Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i nauczania dzieci oraz doskonalenia warunków pobytu dziecka w przedszkolu;
- w ramach organizowanej współpracy rodzice mają prawo do:
- aktywnego uczestniczenia w życiu przedszkola;
- zapoznania ze statutem przedszkola, podstawą programową;
- znajomości zadań wynikających z programu przedszkola i planów pracy w danym oddziale;
- uzyskania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju:
- poprzez możliwość obserwowania dziecka podczas pobytu w przedszkolu udział w formach współpracy proponowanych przez nauczycieli;
- zapoznanie z wynikami diagnozy rozwoju dziecka.
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;
- wyrażania i przekazywania Dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola;
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwa, radę rodziców.
- w ramach organizowanej współpracy rodzice mają prawo do:
- W przypadku naruszenia praw dziecka przez nauczycieli bądź innych pracowników przedszkola, rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo wnieść skargę do Dyrektora przedszkola w trybie:
- skargę wnosi się na piśmie a Dyrektor przedszkola jest zobowiązany do szczegółowego rozpatrzenia skargi i udzielenia odpowiedzi w terminie 30 dni, a w sprawach szczególnie skomplikowanych nie później niż w ciągu 2 miesięcy;
- w przypadku stwierdzenia braku podstaw do działań sprzecznych z Konwencją o Prawach dziecka, Konstytucją Rzeczypospolitej, ustawą, skarga wniesiona przez dziecko, jego rodziców (prawnych opiekunów) zostaje oddalona;
- rodzice (prawni opiekunowie) mogą odwołać się od decyzji Dyrektora przedszkola wnosząc skargę do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem;
- decyzja organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem jest ostateczna.
- Nauczyciele planują i prowadzą pracę dydaktyczno-wychowawczą zgodnie z potrzebami i możliwościami psychofizycznymi dzieci oraz ponoszą pełną odpowiedzialność za jej jakość. Organizując sytuacje edukacyjne kierują się:
- zainteresowaniami dzieci;
- zasadami higieny zdrowia;
- zasadą aktywności, indywidualizacji i integracji.
- Nauczyciele prowadzą obserwacje pedagogiczne i diagnozę postępów rozwoju dziecka mające na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci:
- odnotowują wyniki obserwacji w kartach postępów rozwoju dziecka w sposób przyjęty przez radę pedagogiczną;
- prowadzą dokumentację tych obserwacji i udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- prowadzą pracę indywidualną z dzieckiem o charakterze wyrównawczym i wspierającym dziecko zdolne;
- organizują konsultacji ze specjalistami.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest bezpłatna i odbywa się na wniosek poradni psychologiczno-pedagogicznej, nauczycieli, specjalistów lub rodziców w formie:
- zajęć specjalistycznych;
- porad, konsultacji, warsztatów dla rodziców i nauczycieli.
- Na wniosek nauczycieli i rodziców może być zwiększona zaplanowana ilość spotkań po uzgodnieniu tematyki i terminu z dyrektorem przedszkola.
- 15
- Przedszkole zatrudnia pracowników administracji i obsługi, których zakres zadań określony jest w przydziałach czynności opracowanych przez dyrektora przedszkola w oparciu o Kodeks pracy i potrzeby przedszkola;
- wszyscy pracownicy nie będący nauczycielami zatrudnieni w przedszkolu są zobowiązani do prawidłowego oddziaływania wychowawczego na dzieci;
- pracownicy przedszkola na wszystkich stanowiskach pracy obowiązani są;
- znać przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy przeciw pożarowe, brać udział w szkoleniach, instruktażach z tego zakresu;
- wykonywać pracę sumiennie i starannie;
- przestrzegać dyscypliny pracy oraz stosować się do poleceń przełożonych;
- przestrzegać ustalonego w przedszkolu czasu pracy i wykorzystywać go sposób jak najbardziej efektywny;
- dążyć do uzyskiwania w pracy jak najlepszych wyników i przejawiać w tym celu odpowiednią inicjatywę;
- przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w przedszkolu porządku;
- przestrzegać przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych;
- dbać o dobro przedszkola, chronić mienie przedszkola i używać je zgodnie z przeznaczeniem;
- przestrzegać tajemnicy państwowej i służbowej;
- przestrzegać zasad współżycia społecznego;
- wykonywać inne czynności zlecone przez dyrektora wynikające z organizacji pracy przedszkola.
- wszyscy pracownicy Przedszkola są odpowiedzialni za życie, zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków przedszkola w czasie zajęć, zabaw oraz całego pobytu dzieci na terenie przedszkola i poza nim organizowanych przez przedszkole.
- Zadania i obowiązki pracowników administracyjno-obsługowych;
- Główny księgowy przedszkola podlega bezpośrednio dyrektorowi przedszkola i obowiązany jest:
- prowadzić rachunkowość przedszkola zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami;
- wykonywać dyspozycje środkami pieniężnymi;
- dokonywać wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
- dokonywać wstępnej kontroli kompletności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
- podpisywać dokumenty dotyczące poszczególnych operacji, a w związku z tym;
- podejmuje decyzje w sprawie zastrzeżeń do przedstawionej przez właściwych pracowników oceny prawidłowości merytorycznej tej operacji i jej zgodności z prawem,
- podejmuje decyzje w sprawie zastrzeżeń do kompletności oraz formalno-rachunkowej rzetelności i prawidłowości dokumentów dotyczących operacji finansowych,
- zapewnienia, że zobowiązania wynikające z operacji mieszczą się w planie finansowym oraz harmonogramie dochodów i wydatków, a przedszkole posiada środki na ich pokrycie.
- w razie ujawnienia nieprawidłowości, zwrócić dokument właściwemu rzeczowo pracownikowi, a w razie ich nie usunięcia odmówić podpisania dokumentu i pisemnie zawiadomić dyrektora przedszkola;
- udzielać w formie ustnej lub pisemnej niezbędnych informacji i wyjaśnień;
- udostępniać do wglądu dokumenty i wyliczenia będące źródłem tych informacji i wyjaśnień;
- opracowywać projekty przepisów wewnętrznych wydawanych przez dyrektora dotyczących prowadzenia rachunkowości, między innymi:
- zakładowego planu kont, prowadzenia rachunkowości,
- obiegu dokumentów ( dowodów księgowych),
- zasad przeprowadzania i rozliczania różnego rodzaju inwentaryzacji,
- operacji finansowych.
- opracowywać zbiorcze sprawozdania z wykonania budżetu i ich analiz;
- dokonywać samokontroli;
- prowadzić gospodarkę finansową przedszkola zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- dokonywać analizy wykorzystania środków przydzielonych przez organ prowadzący;
- dokonywać kontroli wewnętrznej w zakresie ustalonym przez dyrektora w ramach procedury monitorowania.
- Intendent wykonuje prace związane z całością spraw administracyjno-gospodarczych w przedszkolu, a w szczególności:
- Główny księgowy przedszkola podlega bezpośrednio dyrektorowi przedszkola i obowiązany jest:
- sprawuje opiekę nad całością pomieszczeń i sprzętu przedszkola (naprawy, konserwacje);
- prace związane z całością spraw administracyjno-gospodarczych w przedszkolu;
- sprawuje opiekę nad sprawnością wyposażenia i sprzętu przedszkola;
- zaopatruje przedszkole w żywność i niezbędny sprzęt i wyposażenie w uzgodnieniu z dyrektorem, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- prowadzi magazyny żywności i środków czystości oraz dokumentacje magazynową zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- nadzoruje sporządzanie posiłków i porcji żywnościowych dzieciom i personelowi, a także sposób ich podawania;
- sporządza dokumentację związaną z organizacją zbiorowego żywienia i odpowiada za jej prawidłowość;
- sporządza jadłospisy;
- prowadzi i przechowuje dokumentację związaną z HACCP;
- odpowiada za prawidłowe pobieranie i rozliczanie odpłatności od rodziców;
- prowadzi dokumentację związaną z przydzielaniem odzieży ochronnej i środków czystości i odpowiada za ich prawidłowość;
- prowadzi i przechowuje dokumentację związaną z badaniami profilaktycznymi i sanitarnymi pracowników;
- przestrzega obowiązujących przepisów, regulaminów, instrukcji i procedur dotyczących rachunkowości;
- przestrzega zasad i przepisów bhp i p.poż oraz HACCP.
- Kucharz obowiązany jest:
- przyrządzać punktualnie zdrowe i higieniczne posiłki zgodnie z przepisami sanitarno-epidemiologicznymi;
- pobierać i przechowywać próby żywieniowe zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- przyjmować produkty z magazynu, kwitować ich odbiór w raportach żywieniowych i dbać o racjonalne ich zużycie;
- czuwać nad prawidłowością wydawania posiłków;
- prowadzić magazyn podręczny;
- utrzymywać w stanie używalności powierzony sprzęt kuchenny i dbać o czystość pomieszczeń kuchennych;
- brać udział w ustalaniu jadłospisów;
- przestrzegać ustaleń i uczestniczyć w prowadzeniu dokumentacji HACCP;
- przestrzegać zasad bhp i p.poż. oraz obowiązujących regulaminów, instrukcji i procedur;
- kierować pracą kuchni.
- Pomoc kuchenna obowiązana jest:
- przygotowywać produkty niezbędne do przygotowywania posiłków;
- pomagać kucharzowi w przyrządzaniu posiłków;
- wydawać posiłki dzieciom w sposób higieniczny pod nadzorem kucharki i St. Intendenta;
- utrzymywać w czystości sprzęt i naczynia kuchenne, oraz kuchnię i blok żywieniowy;
- załatwiać zlecone czynności związane z zakupem i dostarczaniem produktów;
- przestrzegać przepisów bhp, p.poż i HACCP oraz obowiązujących regulaminów, instrukcji i procedur.
- Woźna oddziałowa obowiązana jest:
- dbać o czystość i porządek w pomieszczeniach przedszkola;
- utrzymywać w stanie prawidłowej używalności powierzony jej sprzęt;
- wspomagać nauczyciela w czynnościach związanych z bezpieczeństwem dzieci w przedszkolu;
- wspomagać nauczycieli w czynnościach opiekuńczo – wychowawczych;
- pomagać nauczycielowi podczas przygotowywania zajęć;
- dbać o estetyczne przygotowanie stołów do posiłków;
- kontrolować stan naczyń i sztućców;
- przestrzegać przepisów bhp, p.poż i HACCP oraz obowiązujących regulaminów, instrukcji i procedur.
- Pomoc nauczyciela obowiązana jest:
- czuwać wraz z nauczycielem nad bezpieczeństwem dzieci w przedszkolu;
- wspomagać nauczycieli w czynnościach opiekuńczo – wychowawczych;
- pomagać nauczycielowi podczas przygotowywania zajęć;
- spełniać czynności opiekuńcze i obsługowe w stosunku do wychowanków polecone przez nauczyciela danego oddziału oraz inne wynikające z rozkładu czynności dzieci w ciągu dnia;
- utrzymywać czystość w przydzielonych pomieszczeniach;
- dbać o stan zabawek i materiałów do działań dzieci;
- przestrzegać przepisów bhp, p.poż i HACCP oraz obowiązujących regulaminów, instrukcji i procedur.
- Konserwator, robotnik wykwalifikowany obowiązany jest:
- dbać o stan urządzeń technicznych przedszkola;
- dokonywać bieżących napraw maszyn, sprzętu i urządzeń przedszkola;
- instruować pracowników przedszkola w zakresie sposobu używania maszyn i urządzeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa i zapobieganiu zniszczeniom;
- wykonywać prace ogrodnicze;
- dbać o ład i porządek oraz estetykę otoczenia przedszkola;
- przestrzegać przepisów bhp, p.poż i HACCP oraz obowiązujących regulaminów, instrukcji i procedur.
- Ponadto każdy pracownik zobowiązany jest do:
- przestrzegania terminów ważności pracowniczych książeczek zdrowia i badań okresowych;
- przestrzegania obowiązujących wewnętrznych przepisów i zarządzeń;
- wykonywania innych czynności zleconych przez Dyrektora, wynikających z organizacji pracy przedszkola.
- Szczegółowy zakres obowiązków i uprawnień każdego pracownika ustala Dyrektor. A podpisany przez pracownika dokument przechowywany jest w teczce akt osobowych.
- W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty pracownicy administracyjno-obsługowi mogą wykonywać pracę zdalnie zleconą przez dyrektora przedszkola.
- 16
- W przedszkolu są stworzone warunki zapewniające dzieciom bezpieczeństwo, a w szczególności poprzez:
- ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej;
- poszanowanie i ochronę ich godności osobistej;
- życzliwe i podmiotowe traktowanie;
- właściwie zorganizowany proces dydaktyczno-wychowawczy i opiekuńczy zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej przez zachowanie odpowiednich proporcji między zabawą, pracą a odpoczynkiem;
- zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom podczas pobytu w przedszkolu:
- nauczyciel każdorazowo kontroluje miejsce przebywania dzieci (sala zabaw, szatnia, łazienka, ogród) oraz sprzęt sportowy, pomoce inne narzędzia, a zauważone nieprawidłowości zgłasza bezpośrednio konserwatorowi w celu usunięcia usterki lub zabezpieczenia przed dziećmi oraz Dyrektorowi Przedszkola;
- nauczyciel opuszcza oddział dzieci w momencie przyjścia drugiego nauczyciela, informuje go o wszelkich sprawach dotyczących wychowanków;
- podczas wychodzenia grupy dzieci z sali nauczyciel zobowiązany jest do polecenia dzieciom ustawienia się parami, przelicza je, a po wyjściu z dziećmi z sali, poleca pomocy nauczyciela ( p.woźnej) sprawdzenie czy wszystkie dzieci opuściły salę;
- na terenie szatni dzieci podlegają szczególnej kontroli ze strony nauczyciela, pracowników przedszkola; woźne oddziałowe i pomoce nauczyciela zobowiązane są do monitoringu tych pomieszczeń;
- dzieci przed udaniem się na spacer, są przeliczane przez nauczyciela, czy ich ilość zgadza się ze stanem obecności dzieci w określonym dniu;
- dzieciom wychodzącym na wycieczki nauczyciel ubiera kamizelki odblaskowe;
- drzwi wyjściowe główne są zamknięte (na motylek) do chwili otwarcia ich przez nauczyciela wychodzącego z grupą na zewnątrz budynku.
- Nauczyciele, specjaliści i pracownicy przedszkola zobowiązani są do:
- udzielenia natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna;
- powiadomienia dyrektora oraz rodziców o zaistniałym zdarzeniu lub zaobserwowanych niepokojących symptomach (np. wysoka temperatura);
- nauczyciele oraz pracownicy przedszkola nie mogą wykonywać żadnych zabiegów medycznych ani podawać dzieciom lekarstw, za wyjątkiem leków ratujących życie.
- w nagłych wypadkach wszystkie działania pracowników przedszkola bez względu na zakres ich czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
- zadania pracowników przedszkola oraz rodziców w zakresie bezpieczeństwa dzieci podczas przyprowadzania i odbierania ich z przedszkola:
- za bezpieczeństwo dzieci w drodze z i do przedszkola odpowiadają rodzice (prawni opiekunowie) lub osoby przez nie pisemnie upoważnione posiadające pełną zdolność do czynności prawnych;
- rodzice ( prawni opiekunowie ) zobowiązani są do złożenia pisemnych oświadczeń na formularzu wydanym przez przedszkole wskazujących upoważnione osoby do odbierania dziecka z przedszkola;
- życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe;
- pracownik pełniący dyżur na szatni jest zobowiązany do sprawdzenia tożsamości osób upoważnionych przez rodziców (prawnych opiekunów) do odbioru dziecka z przedszkola;
- dziecko powinno być przyprowadzanie przez rodziców (prawnych opiekunów) do szatni i przekazywane pod opiekę nauczycielowi lub osobie pełniącej dyżur w szatni;
- rodzice/prawny opiekun/ lub osoba przez nich upoważniona odbierająca dziecko z ogrodu zobowiązana jest zgłosić ten fakt nauczycielowi danej grupy;
- nauczyciel lub osoba pełniąca dyżur na szatni może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy zachowanie osoby zamierzającej odebrać dziecko będzie wskazywało, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa (np. upojenie alkoholowe, agresja);
- w przypadku odmowy wydania dziecka winien niezwłocznie być poinformowany Dyrektor Przedszkola – w takiej sytuacji nauczyciel lub dyrektor podejmuje wszelkie dostępne czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami.
Rozdział VII
Wychowankowie przedszkola.
- 17
- Dziecko w Przedszkolu ma prawo do traktowania zgodnie „Konwencją o Prawach Dziecka” i ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – kształcącego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności osobistej;
- obowiązuje bezwzględny zakaz stosowania przemocy fizycznej oraz kar ośmieszających dziecko i godzących w poczucie jego godności osobistej;
- życzliwego i podmiotowego traktowania;
- swobody myślenia, sumienia, wyznania i przekonań tak by nie naruszało to dobra innych osób;
- pomocy w przypadku trudności w samorealizacji i zaspakajaniu naturalnych potrzeb życiowych;
- traktowania dziecka jako równorzędnego partnera, który ma prawo do zdobywania wiadomości i informacji o otaczającej rzeczywistości bez względu na granice w zróżnicowanej formie;
- wzrastania w atmosferze miłości i zrozumienia, sprzyjającej pełnemu, harmonijnemu rozwojowi jego osobowości, zapewnienia spokoju i samotności, gdy dziecko tego potrzebuje.;
- otrzymywania pomocy w sytuacjach dla niego trudnych.
- Obowiązkiem wychowanków Przedszkola jest przestrzeganie Kodeksu Przedszkolaka opracowanego przez radę pedagogiczną przy współpracy z rodzicami a w szczególności:
- przestrzeganie zasad, reguł i norm postępowania ustalonych w grupie;
- szanowania zabawek i sprzętu jako wspólnego dobra;
- okazywania życzliwości w stosunku do rówieśników;
- respektowania poleceń nauczycieli;
- pełnienie ról społecznych, zgodnie z zasadami przyjętymi w grupie;
- dbanie o czystość osobistą i porządek w najbliższym otoczeniu;
- szanowanie własności i wytworów prac kolegów;
- dzielenie się zabawkami, współdziałanie w zabawie;
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na terenie przedszkola.
- Dyrektor może skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadku:
- nie zgłoszenia się i nie usprawiedliwienia nieobecności dziecka przyjętego po raz pierwszy do przedszkola po upływie 14 dni;
- miesięcznej nie usprawiedliwionej nieobecności dziecka po wcześniejszym pisemnym powiadomieniu rodziców lub opiekunów;
- nie wnoszenia opłat w ustalonym terminie;
- powtarzających się napadów agresji wychowanka w wyniku których pokrzywdzone są inne dzieci, a rodzice nie wykazują zainteresowania i nie podejmują współpracy proponowanej przez przedszkola.
- Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu.
- obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
- w przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego obowiązek ten rozpoczyna z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpoczyna spełnianie obowiązku szkolnego.
- 18
- Do podstawowych obowiązków rodziców (prawnych opiekunów) dziecka należy: przestrzeganie niniejszego statutu oraz regulaminów i procedur ustalonych w przedszkolu, oraz:
- zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce;
- respektowanie uchwał rady pedagogicznej przedszkola;
- przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
- terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu;
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadomienie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
- Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są obowiązani do:
- dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola, zapewnienia regularnego uczęszczanie dziecka na zajęcia, a w przypadku realizowania powyższego obowiązku poza granicami kraju do zgłoszenia tego faktu;
- informowania, w terminie do 30 września każdego roku, dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o realizacji tego obowiązku ( również w przypadku realizacji obowiązku poza granicami kraju );
- zapewnienia dziecku warunków nauki w przypadku dziecka realizującego obowiązek poza przedszkolem;
- przez niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w przedszkolu;
- niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
- Rodzice i nauczyciele są zobowiązani współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko oraz doskonalenia warunków pobytu w przedszkolu.
Rozdział VIII
Przyjmowanie dzieci do przedszkola
- 19
- Rekrutacja dzieci do Przedszkola jest prowadzona zgodnie z ustawą oraz Regulaminem rekrutacji dzieci do Przedszkola.
- Dzieci przyjmowane są do przedszkola w drodze elektronicznego naboru.
- Rekrutację dzieci do Przedszkola wraz z podaniem terminu jej trwania ogłasza Dyrektor Przedszkola w formie:
- pisemnego ogłoszenia na tablicy ogłoszeń w Przedszkolu;
- komunikatu na stronie internetowej http://pp32.edunet.tarnow.pl/pl
- Do Przedszkola przyjmowane są dzieci w wieku od 3 – 6 lat zamieszkałe na terenie Gminy Miasta Tarnowa.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach przyjmuje się dzieci, które ukończyły 2,5 roku.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe.
- 20
- Przedszkole jest jednostką budżetową prowadzoną przez Gminę Miasta Tarnowa.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Przedszkole prowadzi gospodarkę finansową wg zasad określonych w ustawie o finansach publicznych.
- Podstawą finansowania przedszkola jest plan finansowy dochodów i wydatków.
- Przedszkole może przyjmować darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie z przepisami o gospodarce finansowej w jednostkach budżetowych.
- 21
- Niniejszy Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkola: nauczycieli, specjalistów, pracowników administracji i obsługi, dzieci i ich rodziców.
- Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
- wywieszenie statutu na tablicy ogłoszeń w terminach prowadzenia rekrutacji dzieci do przedszkola;
- udostępnienie zainteresowanym Statutu przez Dyrektora Przedszkola;
- zamieszczenie na stronie pp32tarnow.pl i portal.pp32.tarnow.bip-gov.info.pl.
- Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w Przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego Statutu.
- 22
- Postanowienia niniejszego Statutu mogą ulec zmianie po wejściu nowych przepisów dotyczących oświaty lub zmianie warunków pracy Przedszkola.
- Zmiany w statucie uchwala rada pedagogiczna.
- Traci moc Statut uchwalony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej Przedszkola Publicznego Nr 32 w Tarnowie w dniu 26 marca 2020 roku . – Uchwała Nr 15/2019-2020
- Niniejszy Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Statut został uchwalony na zebraniu Rady Pedagogicznej Przedszkola Publicznego Nr 32 w Tarnowie w dniu 31 sierpnia 2022 roku – Uchwała Nr 10/2022-2023